To warto wiedzieć

JAK UŁATWIĆ DZIECKU START W PRZEDSZKOLU

SAMODZIELNOŚĆ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

DLACZEGO WARTO CZYTAĆ DZIECIOM

ZAPROSZENIE CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM

ROZWIJANIE KOMPETENCJI MATEMATYCZNYCH U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

5 POWODÓW DLA KTÓRYCH TRZEBA UCZYĆ SIĘ MATEMATYKI

JAK ROZWIJAĆ ZDOLNOŚCI MANUALNE U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

DLACZEGO WARTO DBAĆ O ZDROWIE

ROLA MUZYKI W ŻYCIU PRZEDSZKOLAKA

JAK ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM O KORONAWIRUSIE?

Drodzy Rodzice! 

W związku z zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu, pragnę przedstawić Państwu moje propozycje zajęć z dzieckiem w domu. Propozycje te będę systematycznie aktualizować. Zapraszam serdecznie do wspólnego i twórczego spędzania czasu z własnym dzieckiem.

ŚRODA 25.03.2020

„Wiosenny kwiat”

Do wykonania potrzebne będą farby, kredki lub mazaki, kartka i moc pomysłowości.
Dziecko na środku kartki robi dużą plamkę wokół której maluje mniejsze plamki, stempelki (paluszkiem).
Kolejną czynnością jest połączenie mniejszych plamek z duża ( za pomocą kredki, mazaka) i dorysowanie grubszej łodygi.
Do dzieła!

CZWARTEK 26.03.2020

Dzieci bardzo lubią bawić się przed lustrem, poznawać swoją twarz robiąc rożne zwariowane miny. Czas zacząć zabawę pełną śmiechu! 

Dziecko i rodzic siadają naprzeciw siebie. Rodzic jest lusterkiem-jego zadaniem jest naśladowanie min, jakie pokazuje dziecko. Po kilku minutach zmiana ról.

Magiczne lustro jest zabawą, która przede wszystkim wpływa na rozwój emocjonalny dziecka. Pozwala też kształtować umiejętności interpersonalne i społeczne.

Miłej zabawy!

PIĄTEK 27.03.2020

Porozmawiaj ze swoim dzieckiem o wiośnie.
A może uda Wam się wspólnie ją narysować?

Oto wierszyk który rozbudzi wyobraźnie Waszego maluszka.
Miłej lektury!

” Wiosna”

Przyszła do nas Pani wiosna,
cała w sukni z kwiatów.
Uśmiechnięta i radosna,
wśród lecących ptaków.
Powróciły z nią bociany,
z dalekiej Afryki.
Żaby w stawie się zbudziły,
misie i jeżyki.
W krzewach słychać śpiew skowronka,
słonko mocniej grzeje.
Na listeczku śpi biedronka,
wiatr leciutko wieje.
Witaj wiosno! Piękna pani.
Cieszy nas twój powrót.
Zieleń liści, świerszczy granie,
kwiatów pełen ogród.

PONIEDZIAŁEK 30.03.2020

Przeczytajcie dziecku wiersz z wykorzystaniem ilustracji, które znajdują się poniżej.

ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU

Wydrukuj obrazki i zapytaj które zwierzątko nie występuje w wierszu?

Jeśli macie w domu plastelinę wypełnijcie kontury zwierzątka, które nie występuje w wierszu poprzez robienie kuleczek i przyklejanie do kartki. Zwróćcie uwagę, aby dziecko robiło kuleczki paluszkami (wpływa to na rozwój motoryki małej). Poćwiczcie strony kierunkowe (prawa,lewa).

„W gospodarstwie”:

W gospodarstwie
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau.
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

Propozycja zabawy ruchowo-naśladowczej:

„Co to za zwierzę?”

Do zabawy będą potrzebne wydrukowane wcześniej rysunki zwierząt oraz ulubiona piosenka dziecka. Rodzic puszcza muzykę a dziecko maszeruje po pokoju. Kiedy muzyka przestaje grać, rodzic pokazuje rysunek ze zwierzątkiem. Zadaniem dziecka jest naśladowanie dźwięków oraz ruchów poszczególnych zwierząt. 

Miłej zabawy!

WTOREK 31.03.2020

Propozycja na dziś to zabawa naśladowcza pt. „Stary Donald farmę miał”. Zabawa polega na naśladowaniu odgłosów wydanych przez zwierzęta występujące w piosence.

1.Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie świnkę miał ija, ija o!
Świnka chrum, chrum, chrum-świnka – chrum, chrum, chrum.
Stary Donald farmę miał
Ija, ija o!

  1. krówka-mu, mu,mu

  2. konik- i,ha,ha

  3. koza-me,me,me

  4. kurka- ko,ko,ko

  5. piesek-hau,hau,hau

  6. kotek-miau,miau,miau

  7. myszka-pi,pi,pi

Kolejną propozycją jest zabawa ruchowa- bieżna

„Bieg koników”

Rodzic na dywanie rozkłada skakankę (to jest dom konia-stajnia). Dziecko jest koniem i stoi w stajni. Rodzic mówi konik wybiega ze stajni. Dziecko biegnie kusem (szybko na palcach). Rodzic klaszcze w dłonie, a dziecko biegnie według polecenia. Rodzic przestaje klaskać i mówi: konik idzie do stajni. Dziecko wraca i staje w środku skakanki. Następnie rodzic mówi kolejne polecenie: konik wybiega ze stajni (idzie stąpa, powoli z wysokim unoszeniem kolan). Rodzic klaszcze, a dzieci poruszają się po pokoju. Rodzic mówi kolejne hasło: konik biegnie galopem (przeskakuje z nogi na nogę). Następne hasło : konik idzie cichutko (dziecko powoli idzie na palcach). Następnie na sygnał Rodzica koniki wracają do stajni.

Miłego dnia!

ŚRODA 1.04.2020

Poniżej znajdą Państwo kartę pracy którą można wydrukować. Proszę przeczytać polecenia i starać się nie podpowiadać swojemu dziecku 😉 Zapytajcie czy pamiętają która to prawa rączka a która lewa. Utrwalcie to spontanicznie pytając o  to w ciągu dnia.

KARTA PRACY DO WYDRUKU

”Karmimy kurki”

Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniem prawidłowego toru oddychania.

Rozłóżcie  puste tacki na środku dywanu i obok tacki z papieru kuleczki oraz słomkę.

Dziecko swobodnie biega przy dźwiękach muzyki. Gdy muzyka cichnie, na hasło „ziarenka dla kurek” dziecko podbiega do miejsca, gdzie są słomki. Zadaniem dzieci jest przeniesienie papierowych kuleczek za pomocą słomek do pustych tacek (wciągając powietrze przez słomkę przytrzymuje kuleczkę z papieru i przenosi do tacki). Rodzic pokazuje dzieciom, jak wykonać ćwiczenie z jednoczesnym zachowaniem prawidłowego toru oddychania.

Owocnej pracy!

CZWARTEK 2.04.2020

„Kotki na spacerze”

Jest to zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

Rodzic wyklaskuje rytm. Dziecko  czworakuje w różnych kierunku po pokoju.

Gdy Rodzic przestaje grać,  prosi by dziecko-kotek przeciągnął się, robił koci grzbiet i miauczy. Rodzic ponownie zaczyna klaskać.. Zabawa powtarzana jest  kilka razy.

Przenosimy naszego kotka na kartkę:) 

Wybierz jednego z kotków i poproś rodziców o wydrukowanie.

KOTEK DO WYDRUKU

Wypełnij kontury kotka kawałkami wydzieranego papieru kolorowego. Pamiętaj, że po ulicach czy też w domach nie mamy zielonych, czerwonych ani nawet niebieskich kotków:) Pomyśl jakiego koloru jest prawdziwy kotek? 

Do dzieła! 

PIĄTEK 3.04.2020

„Zagadki dla maluchów” – zagadki słowne. Rozwijają umiejętności logicznego myślenia i uważnego słuchania. Naśladowanie odgadniętego zwierzątka.

Choć ma skrzydła,
nie potrafi fruwać wcale.
Za to co dzień znosi jajko
i gdacze wspaniale. (kura)

Chodzi po podwórku
różowy grubasek.
Lubi w brudnym błocie
pochlapać się czasem. (świnia)

Choć jest duża i rogata,
nie musisz uciekać.
Kiedy dasz jej smacznej trawy,
ona da ci mleka. (krowa)

Chętnie po łące skacze i biega,
a jej synek to mały źrebak. (koń)

Czasem włazi gdzieś wysoko,
żeby mieć na wszystko oko.
Gdy chce złapać mysz malutką,
to zakrada się cichutko. (kot)

„Koniki i przeszkody”

Jest to zabawa ruchowo-skoczna.

Rodzic rozkłada na dywanie kolorowe kartki. Wyklaskuje rytm, a dziecko-konik biegnie z wysoko uniesionymi kolanami. Gdy dziecko napotyka przeszkodę (kartkę), przeskakuje przez nią , wydając głos: i ha, i ha, i biegnie dalej.

Zachęcam do zapoznania się z artykułem umieszczonym powyżej pt.

JAK ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM O KORONAWIRUSIE?

Jest to fajna alternatywa do wyjaśnienia bez straszenia. Miłej zabawy!