To warto wiedzieć

STANDARDY ROZWOJU DLA 4-LATKÓW

  1. Ogólna sprawność ruchowa
    • Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
    • Ustawia się w gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
    • Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
    • Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce
    • Wspina się na drabinki
    • Potrafi samo huśtać się na huśtawce
  2. Samodzielność
    • Prawidłowo posługuje się sztućcami
    • Dziecko załatwia potrzeby fizjologiczne
    • Samodzielnie myje ręce
    • Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków
    • Potrafi wytrzeć sobie nos
    • Ubiera samodzielnie podstawową garderobę
    • Przekłada ubranie na prawą stronę
  3. Dojrzałość społeczna
    • Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami
    • Przewodzi zabawie
    • Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
    • Przestrzega zawartych umów
    • Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
    • Szybko reaguje na polecenia nauczycielki
  4. Sprawność manualna
    • Rysuje tylko prawą ręką, lewą ręką, oburącz
    • Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
    • Drukuje kilka wielkich liter
    • Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami
    • Rysuje prosty dom
    • Rysuje postać człowieka
  5. Rozwój mowy i myślenia
    • Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
    • Prawidłowo wymawia wyrazy
    • Potrafi uważnie słuchać opowiadań
    • Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
    • Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
    • Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
    • Potrafi przewidzieć dalszą część opowiadania
    • Składa obrazki pocięte na 3-6 części
    • Odtwarza wiersze i piosenki
  6. Czynności poznawcze
    • Zna własne imię i nazwisko
    • Zna nazwę miasta, w którym mieszka
    • Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka
    • Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku
    • Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku
    • Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje
    • Wyróżnia części roślin– łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń
    • Rozróżnia wszystkie kolory
  7. Obszar edukacji matematycznej
    • Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód— tył, góra– dół, przed siebie– za siebie, w bok)
    • Posługuje się określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko– blisko, dalej– bliżej, wyżej– niżej)
    • Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt
    • Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru)
    • Dokonuje globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo
    • Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para
    • Posługuje się liczebnikami 1-4
    • Stosuje określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo
    • Posługuje się określeniami: pusty, pełny

 

STANDARDY ROZWOJU DLA 5-LATKÓW

 

  1. KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DZIECI
    • przestrzeganie zasad współżycia w grupie ,
    • konflikty rozwiązujemy słownie,
    • ocenia zachowania swoje i innych, uzasadnia swoje stanowisko,
    • szanuje własność i wytwory innych,
    • wywiązuje się z powierzonych zadań, doprowadza prace do końca,
    • chętnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami i znanymi osobami dorosłymi,
    • współdziała w zespole,
    • używa słów grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam, smacznego, dzień dobry do widzenia),
    • zna swój adres zamieszkania, datę urodzenia, imiona swoich bliskich,
    • przekazuje rodzicom informacje od nauczycieli,
    • pomaga innym.
  2. KSZTAŁTOWANIE CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWYCH, NAWYKÓW HIGIENICZNYCH I KULTURALNYCH. WDRAŻANIE DZIECI DO UTRZYMANIA ŁADU I PORZĄDKU
    • samodzielnie ubiera się i rozbiera,
    • zapina i rozpina guziki oraz suwak,
    • zawiązuje sznurowadła na kokardkę,
    • zachowuje ład w najbliższym otoczeniu, sprząta po sobie,
    • spożywa posiłki kulturalnie,
    • korzysta z łazienki i toalety zgodnie z przyjętymi zasadami.
  3. WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY DZIECI
    • wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym,
    • wyraźnie i poprawnie wymawia wszystkie głoski,
    • mówi niezbyt głośno dostosowując ton głosu do sytuacji,
    • wypowiada się na tematy dowolne i określone,
    • skupia się na słuchaniu innych,
    • pyta o niezrozumiałe fakty.
  4. WSPIERANIE DZIECI W ROZWOJU CZYNNOŚCI INTELEKTUALNYCH, KTÓRE STOSUJĄ W POZNAWANIU I ROZUMIENIU SIEBIE I SWOJEGO OTOCZENIA
    • wymienia podobieństwa i różnice pomiędzy przedmiotami i na obrazku,
    • klasyfikuje przedmioty według podanych cech,
    • łączy przyczynę ze skutkiem, przewiduje skutki wykonywanych czynności manipulacyjnych,
    • posługuje się stosunkami jakościowymi (wielkość, grubość, długość, ciężar).
  5. WYCHOWANIE ZDROWOTNE I KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ DZIECI
    • chętnie uczestniczy w zorganizowanej aktywności ruchowej,
    • skacze na jednej nodze,
    • sprawnie ustawia się w kole, szeregu, rzędzie, w parach,
    • szybko i sprawnie pokonuje tor przeszkód,
    • sprawnie przechodzi po równoważni,
    • biega po równym terenie bez upadków,
    • podrzuca i chwyta piłkę oburącz,
    • trafia piłką do celu,
    • wspina się na drabinki z zachowaniem zasad korzystania z nich,
    • zna zasady zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia (urozmaicona dieta, ruch na świeżym powietrzu).
  6. WDRAŻANIE DO DBANIA O BEZPIECZEŃSTWO WŁASNE I INNYCH
    • korzysta ze sprzętu ogrodowego zgodnie z zasadami bezpieczeństwa,
    • zna telefon alarmowy i wie kiedy go używać,
    • zna zasady poruszania się po chodniku i ulicy,
    • przestrzega zasad spożywania i dotykania nieznanych roślin i substancji (np. lekarstw, środków chemicznych), wystrzega się kontaktu z nieznanymi osobami,
    • zna miejsca i formy bezpiecznej zabawy,
    • przestrzega zasad samodzielnego oddalania się od grupy,
    • samodzielnie organizuje sobie czas wolny.
  7. WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ – DZIECKO WIDZEM I AKTOREM
    • przestrzega zasad kulturalnego zachowania się na uroczystościach, przedstawieniach teatralnych,
    • przejmuje na siebie i odgrywa różne role w zabawach tematycznych i zabawach w teatr.
  8. WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ – MUZYKA, ŚPIEW, PLĄSY, TANIEC
    • tańczy poznane tańce z zachowaniem układu tanecznego,
    • reaguje na zmiany tempa, rytmu, dynamiki i melodii,
    • identyfikuje słyszane dźwięki,
    • rozpoznaje i nazywa niektóre instrumenty muzyczne,
    • śpiewa indywidualnie i zbiorowo poznane piosenki,
    • łączy ruch ze śpiewem.
  9. WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ – RÓŻNE FORMY PLASTYCZNE
    • rysuje postać schematyczną z wieloma szczegółami,
    • tnie nożyczkami wzdłuż określonych linii,
    • wykonuje prace na zadany temat różnymi technikami plastycznymi,
    • nazywa swoje wytwory,
    • zna niektóre elementy sztuki ludowej swojego regionu (strój, legendy, baśnie).
  10. WSPOMAGANIE ROZWOJU UMYSŁOWEGO DZIECI PRZEZ ZABAWY KONSTRUKCYJNE, BUDZENIE ZAINTERESOWAŃ TECHNICZNYCH
    • konstruuje z klocków różnego typu i materiału przyrodniczego na temat dowolny i określony,
    • zna zasady działania i korzystania z niektórych sprzętów gospodarstwa domowego (odkurzacz, mikser, lodówka, maszyna do szycia).
  11. POMAGANIE DZIECKU W ROZUMIENIU ISTOTY ZJAWISK ATMOSFERYCZNYCH I W UNIKANIU ZAGROŻEŃ
    • rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku,
    • dostosowuje ubiór do aktualnej temperatury.
  12. WYCHOWANIE DLA POSZANOWANIA ROŚLIN I ZWIERZĄT
    • rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta ( domowe, gospodarskie, egzotyczne) oraz rośliny (kwiaty, drzewa, owoce, warzywa),
    • wie jakie warunki są potrzebne roślinom do wzrostu,
    • potrafi wymienić zachodzące zmiany w życiu roślin i zwierząt w poszczególnych porach roku.
  13. WSPOMAGANIE ROZWOJU INTELEKTUALNEGO DZIECI WRAZ Z EDUKACJĄ MATEMATYCZNĄ
    • liczy z przekroczeniem progu 10,
    • dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie 10,
    • klasyfikuje przedmioty według 1,2,3 cech jakościowych,
    • tworzy zbiory przedmiotów według podanych cech,
    • porównuje ilość elementów zbiorów (mniej, więcej, tyle samo),
    • wymienia różnice i podobieństwa,
    • rozróżnia i nazywa figury geometryczne płaskie (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, półkole),
    • posługuje się określeniami czasu (dni tygodnia, pory dnia, pory roku, miesiące),
    • posługuje się określeniami stosunków przestrzennych (na, pod, nad, obok, w, za),
    • posługuje się określeniami kierunków (góra, dół, przód, tył, na prawo, na lewo),
    • określa prawą i lewą stronę ciała,
    • posługuje się określeniami jakościowymi (wielkość, długość, ciężar, grubość, kształt),
    • wypełnia kontur według kodu.
  14. KSZTAŁTOWANIE GOTOWOŚCI DO NAUKI CZYTANIAI PISANIA
    • odpowiada na pytania dotyczące treści opowiadania, ilustracji,
    • opisuje ilustracje (wymienia jego elementy i wykonywane czynności),
    • opowiada usłyszane baśnie i opowiadania,
    • tworzy własne opowiadania,
    • dokonuje analizy sylabowej,
    • wyodrębnia głoskę w nagłosie i wygłosie,
    • prawidłowo trzyma kredkę, sztućce, nożyczki,
    • rysuje po śladzie,
    • potrafi napisać i rozpoznaje swoje imię.
  15. WYCHOWANIE RODZINNE, OBYWATELSKIE I PATRIOTYCZNE
    • wie czym zajmują się jego rodzice i gdzie pracują,
    • orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. lekarz, strażak, policjant,
    • zna nazwę swojego miasta i kraju,
    • rozpoznaje flagę państwową, godło, hymn,
    • wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.